Historien om en Tidskapsel

Historien om en Tidskapsel 1996

Lyngby kunstforenings tidskapsel

Da København i 1996 var Europæisk Kulturby, blev Kunstforeningen opfordret til at fylde en Tidskapsel under temaet ”Lyngby-kunstnere 1996”. Ideen med tidskapslerne var, at de skulle indeholde et kulturelt fingeraftryk af 1996 og derigennem portrættere vort samfund.

Historien om en tidskapsel 1996 Lyngby kunstforening
Tidskapslen blev skabt af flere kunstnere

Ved verdensudtillingen i New York 1939, begyndte man at indsamle genstande i tidskapsler, og siden har man kloden over ved store begivenheder taget ideen op. Således var der i 1996 gemt mere end 10.000 registrerede tidskapsler. Registreringen skete hos International Time Capsule Society, USA.

Lyngby Kunstforenings daværende formand, Rolf Aagaard-Svendsen, kontaktede forskellige kunstnere i lokalområdet og tilbød dem at bidrage med et værk på maks. 4 x 4 cm. Resultatet blev de fine miniatureværker i plexiglasbeholderen.

Tidskapslen blev forseglet for tid og evighed og udstillet på Københavns Rådhus i november 1996 sammen med tidskapsler fra andre foreninger, myndigheder, enkeltpersoner o.a. i hele hovedstadsområdet.

De 27 kunstnere i alfabetisk rækkefølge er: Karen Abell ● Merete Barker ● Gunnar Bay ● Lotte Bøgelund ● Helle Bøhler Aamand ● Tuk Clorius ● Jeppe Eisner ● Lene Elsner ● Gorm Eriksen ● Vibeke Glarbo ● Tine Hecht-Pedersen ● Frank Hejndorf ● Nanna Hersted ● Henrik Vagn Jensen ● Bodil Kærn Jørgensen ● Carl Anton Jørgensen ● Pontus Kjerrman ● Flemming Koefoed ● Jane Muus ● Aage Leif Nielsen ● Ole Olesen ● John Rasmussen ● Flemming Stensballe ● Lis Stoltenberg ● Helle Thorborg ● Kirsten Thorsøe ● Erik Willumsen.

Historien om en tidskapsel 1996 Lyngby kunstforening
500 tidskapsler

Fra februar til oktober 2022 indgik Kunstforeningens tidskapsel sammen med 500 andre tidskapsler i den spændende særudstilling ”København i 1990’erne” på Københavns Museum.

Rolf Aagaard-Svendsen besøgte denne udstilling og fandt ud af, at den videre skæbne for Tidskapslen var uvis efter udstillingen, så det lykkedes ham at få en aftale med Københavns Museum om, at den kunne hjembringes til Lyngby Kunstforening efter udstillingen.

Tidskapslen kan ses i Portnerboligen, hvor den har fået permanent ophold.